Posłaniec - automatyczne pobieranie faktur z e-BOK

Stworzyliśmy w SON dodatkową usługę, która pozwala na comiesięczne, automatyczne pobieranie dokumentów z serwisów dostawców  prądu, gazu, internetu, spółdzielni i wielu innych.

Wszystkie faktury mogą być wysyłane do Ciebie na maila lub bezpośrednio do SON (będą się pojawiały w menu Koszty, w zakładce Szkice)

Koszt usługi: 19,00 zł brutto/miesiąc

W tym artykule dowiesz się:


Konfiguracja Posłańca z SON


  1. Załóż konto: https://poslaniec.app/register
  2. Dodaj integrację SON

  1. Nazwa integracji - dowolna nazwa np. nazwa Twojej firmy
  2. Instancja - nazwa Twojej instancji - czyli to, co wpisujesz w przeglądarce, żeby zalogować się do swojego SON np. https://superfirma.paneladnina.pl lub https://panel.superfirma.pl. Nie zapomnij o https:// !! :)
  3. Klucz dostępu API - znajdziesz go  w ustawieniach globalnych, zakładka inne usługi:

Integracja jest przygotowana do połączenia usług.


Dodawanie usług


Kolejnym korkiem jest dodanie usług i połączenie Posłańca z eBOK

  1. Dodaj dostawcę
  2. Wybierz kategorię:

  1. A następnie wpisz nazwę dostawcy i/lub wybierz z listy:

  1. Kolejnym krokiem jest wpisanie danych logowania się do eBOK:

  1. Posłaniec od razu sprawdzi, czy wpisane dane są prawidłowe. Następnie należy skonfigurować parametry pobierania dokumentów:

  1. Pojawią się domyślne ustawienia, które można zmienić (edytuj):

  1. Zmiana parametrów:
  • Wysyłaj powiadomienia o nowych dokumentach - powiadomienie będzie wysyłane mailowo na adres podany przy rejestracji konta Posłaniec.
  • Domyślnie włączona jest opcja, aby dokumenty były pobierane od razu, gdy pojawią się w eBOK, jednak można zmienić tę opcję na pobieranie, gdy do końca terminu płatności zostanie X dni:

Wystarczy wyłączyć tę opcję i wpisać liczbę dni:

Gdy dodasz wszystkie usługi przejdź do listy usług.


Połączenie usług z SON


Dodałaś/eś konfigurację SON oraz usługi. Teraz należy połączyć te 2 rzeczy.

Nie wszystkie usługi muszą być zaciągane do SON. Część może nie dotyczyć zarządzanych mieszkań, więc dokumenty nie powinny być przesyłane.


Każdą z dodanych usług konfiguruje się indywidualnie.

  1. Lista usług (1) -> szczegóły (2)

  1. Tutaj pojawi się lista eBOKów. Jeśli dokumenty mają być pobierane do SON, należy dodać do nich integrację SON:

  1. Dodaj integrację:

  1. Aktywuj:

  1. Pojawi się formularz do uzupełnienia:
  • Divison id (OPCJONALNE) - jeśli w ramach konta posiadasz tylko 1 oddział, możesz to pole zostawić puste lub wpisać 1. Jeśli masz kilka oddziałów i część usług ma być pobierana do jednego, a część do drugiego, przejdź do tego fragmentu
  • Przesyłaj zastępcze dokumenty systemowe. Opcja jest przydatna w 2 przypadkach

    1. Jeśli Posłaniec nie jest w stanie pobrać fv z eBOK, (np. obciążenie serwisu po stronie dostawcy) to może tymczasowo utworzyć dokument zastępczy z podstawowymi informacjami o płatności. Posłaniec przez kolejne dni od wystawienia fv będzie próbował ją pobrać w formacie pdf i jeśli mu się to uda, to zastąpi dokument systemowy.

    2. w przypadku mniej popularnych dostawców w ramach integracji są pobierane tylko podstawowe informacje o płatności, które są prezentowane w formie systemowego dokumentu zastępczego.


Gotowe. Integracja danego eBOK została dodana.

Operację trzeba powtórzyć dla każdej usługi, dla której chcemy ją mieć aktywną.


Kilka punktów Poboru w jednym eBOK


Jeśli pod 1 e-BOK masz podpiętych kilka nieruchomości, to automatycznie zostaną też zaciągnięte punkty poborów.

Punkty poboru mogą nie być widoczne od razu po dodaniu e-BOK. Zaciągają się po pierwszym pobraniu dokumentów przez Posłańca.

  1. W danej usłudze pojawi się dodatkowy przycisk:


  1. Można w nich skonfigurować, aby dany punkt był lub nie zaciągany do SON i powiązać go z odpowiednią nieruchomością, dodając jej ID, które zostało nadane przez SON:

ID nieruchomości to numer nadany przez SON. Znajdziesz go w menu nieruchomości:

Teraz Posłaniec i SON są połączone. W momencie kiedy pojawi się nowa faktura - zostanie przesłana do SON automatycznie i pojawi się w menu Koszty, w zakładce Szkice.


Dokumenty będą też widoczne na koncie Posłańca. Wszystkie pobrane będą na dole strony głównej oraz

w danej usłudze -> szczegóły (dotyczące danej usługi):

Czasem trzeba poczekać do 24 godzin na pobranie pierwszych dokumentów. Posłaniec pobiera dokumenty raz dziennie.


Co dalej z kosztem?

W momencie kiedy pojawi się nowa faktura - zostanie przesłana do SON automatycznie i pojawi się w menu Koszty (1), w zakładce Szkice (2). Gdzie można go dalej procedować. Tutaj znajdziesz szczegółową instrukcje

Widok menu Koszty z pobranymi dokumentami z Posłańca


Mam kilka oddziałów w ramach jednego konta SON

Jeśli masz tylko 1 oddział na swoim koncie SON, nic więcej nie musisz robić.

  • W takiej sytuacji wystarczy wejść w daną usługę:
  • Następnie

  • i wybrać, do którego oddziału mają być pobierane faktury:

ID oddziału można sprawdzić w prosty sposób w SON. Najeżdżając na oddział, na dole strony pojawi się jego ID:

W razie pytań lub zauważonych błędów napisz do nas poprzez przycisk Pomoc w SON.
Czy artykuł odpowiedział na Twoje pytanie? Dziękujemy za opinię Wystąpił problem z przesłaniem opinii. Prosimy spróbować ponownie później.

Nadal potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami Skontaktuj się z nami