Zarządzanie nieruchomościami dla klientów
W poniższym artykule dowiesz się
- Od czego zacząć?
- Style zarządzania nieruchomościami
- Jak wystawiać cykliczne faktury/naliczenia w imieniu właściciela
- Jak ustawić wyliczanie się wynagrodzenia za zarządzanie
- Jak zautomatyzować generowanie się raportów i wyliczanie kwoty do przelewu właścicielowi
Od czego zacząć?
Wybór stylu zarządzania
Faktura/naliczenie w imieniu właściciela
Na karcie właściciela, znajduje się sekcja Właściciel wystawcą dokumentu. Jeśli aktywujemy tą opcję, to każdy najemca przypisany do nieruchomości właściciela będzie miał wystawiane faktury/naliczenia z osobną numeracją. Sprzedawcą zamiast naszej firmy, będzie właściciel, tutaj też ustawimy odpowiedni numer konta na który mają wpływać pieniądze dla właściciela i z którego będziemy opłacać koszty.
Na które konto powinni wpłacać najemcy – na nasze czy właściciela?
- Tradycyjna, gdzie właściciel daje Ci pełnomocnictwo do konta, to konto jest podawane na fakturach i z niego dokonujesz przelewów związanych z najmem. W pierwszym przypadku w sekcji Właściciel wystawcą dokumentu, wpisujesz cały numer konta do wpłat. Jeśli konta właścicieli, do których udzielili pełnomocnictwa są w Aliorze, Mbanku lub ING - można połowicznie zautomatyzować przyjmowanie płatności.
- Bardziej zautomatyzowana, gdzie dla każdego właściciela tworzone jest osobne subkonto w Twoim banku i do każdego z nich podpięte są płatności masowe. Dzięki temu wpływy od najemców poszczególnych właścicieli nie mieszają się miedzy sobą, a jednocześnie zachowujesz możliwość używania płatności masowych. Aby skorzystać z tej opcji, musisz podpisać osobną umowę z bankiem. Z tego co wiem, to obecnie jedynie Santander umożliwia tworzenie osobnych płatności masowych dla osobnych kont bankowych. Po podpisaniu umowy otrzymasz informację, który fragment numeru konta jest przypisany do danego konta głównego. Tak powinien wyglądać załącznik do umowy:
1. Fragment numeru konta
2. Numer konta do eksportów
Wynagrodzenie za zarządzanie
Sposobów na obliczanie kosztów zarządzania jest tyle ile zarządców. Na Karcie nieruchomości w sekcji Karta mieszkania w zakładce zarządzanie zawarliśmy najpopularniejsze.
Automatycznej generowanie raportu za zarządzanie i wyliczanie kwoty do przelewu dla właściciela
- Ręcznie, poprzez Kartę właściciela, sekcja Konto właściciela, przycisk Dodaj fakturę. Pamiętaj, aby zaznaczyć odpowiednią stawkę VAT - zw-zarządzanie. Po utworzeniu faktury trzeba ją skopiować do dokumentu kosztowego. Aby to zrobić - kliknij na podgląd faktury a następnie z dostępnych opcji wybierz "Skopiuj do dokumentu kosztowego". Typ kosztu nr 241, po stronie właściciela, podzielony na poszczególne nieruchomości.
Dlaczego wystawioną faktury trzeba powielać i kopiować do dokumentu kosztowego?
- Automatycznie, poprzez dodanie należności przyszłej za zarządzanie na karcie właściciela. Zanim do tego przejdziemy, najpierw dodaj w Menu kontrahenci kontrahenta z danymi właściciela i numerem konta, na który ma być wpłacony przelew nadwyżki salda (czyli tego co zostanie po odliczeniu kosztów i minimalnego salda, jeśli zostało ustawione). Przy dodawaniu należności przyszłej za zarządzanie zalecam, aby fakturę wystawiać zawsze za okres poprzedni, nie bieżący, dzięki temu unikniemy problemów związanych z dodawaniem kosztów do bieżącego okresu już po wystawieniu faktury i stworzeniu dokumentu do przelania nadwyżki salda.
Rekomendowanymi ustawieniami będą:
