Automatyczne rozpoznawanie wpłat i operacje nierozpoznane
W tym artykule dowiesz się:
- Czym są i jak działają płatności masowe
- Jakie banki są obsługiwane
- Jak uruchomić płatności masowe
- Dalsze kroki
- Przykład oferty z banku Santander
Płatności masowe
SON może być zintegrowany z:
- Santander – mailowo, struktura pliku ID75
- Bank Pocztowy
- Millenium
- BNP Paribas poprzez webservice – struktura pliku UZ_0256_2016_zal 1.2_struktura_raportu_do klienta_1727_f9997
- Alior Bank* – z usługą Bankconnect
- ING – przez webservice
- PKO SA - przez webservice
Koszt każdej zidentyfikowanej płatności waha się pomiędzy 0,20 do 0,40 groszy w zależności od wybranego banku. Oznacza to, że przy 100 najemcach i 100 przelewach od nich koszt usługi wyniesie 20 – 40 zł miesięcznie.
*Alior Bank, Mbank, Nest bank oraz Inteligo posiada również usługę uproszczonych płatności masowych
Banki, które nie posiadają możliwości integracji z SON
Wg informacji od naszych użytkowników publikujemy również listę banków, które nie są w stanie dostarczyć zautomatyzowanej usługi, lub cena za usługę odbiega znacznie od konkurencji:
- PKO BP – brak możliwości przesyłania automatycznych raportów. Trzeba logować się do banku i pobierać je ręcznie, a następnie przesyłać je na dedykowanego maila. Jednak w tym banku jest możliwość uruchomienia półautomatycznego rozpoznawania wpłat
- MBank - bank wymaga wykupienia przez klienta banku podpisu kwalifikowanego opartego o urządzenie kryptograficzne, co jest nie do przejścia przy chęci codziennej aktualizacji płatności.
Aby płatności mogły być zaczytywane przez SON, potrzebujemy:
- Dane do logowania się do maila (dedykowanego, tylko do celów raportów!), na którego będą przychodzić raporty bankowe – login, hasło, adres e-mail, adres serwera IMAP. Nie używaj poczty onet.pl i wp.pl, ponieważ zdarza im się blokować maile z banku.
Uruchomienie płatności masowych
- Wybierz bank, który oferuje usługę masowych płatności, upewniając się, że wysyła codzienne raporty ze zidentyfikowanymi płatnościami na zdefiniowanego przez nas maila lub posiada usługę web services. Możesz wybrać z listy powyżej lub znaleźć inny bank, a my go dla Ciebie połączymy z SONem.
- Przy umowie z bankiem: a) w przypadku, gdy bank wysyła maile – najlepiej wybrać przesyłanie raportów trzy razy dziennie oraz zdefiniować całkowicie odrębny adres mailowy dla przesyłanych raportów – polecamy osobno konto na Gmail. b) w przypadku, gdy bank oferuje usługę web service, dobrze jest skorzystać ze struktury pliku, który już obsługujemy (bank zapyta, z którego chcesz skorzystać)
- Po podpisaniu umowy prześlij do nas przez przycisk Pomoc w SON:
Bank najprawdopodobniej udostępni Ci jakieś oprogramowanie do generowania numerów kont. Ponieważ korzystasz z SON - to oprogramowanie nie będzie Ci w ogóle potrzebne.
Santander:
Uwaga
Jeśli użyjesz do tego celu konta Gmail – musisz wygenerować dedykowane hasło do aplikacji. Utwórz hasło dla aplikacji SON korzystając z instrukcji od Google: https://support.google.com/accounts/answer/185833?hl=pl. W skrócie, należy włączyć weryfikację dwuetapową, następnie klikamy na Bezpieczeństwo, hasło do aplikacji: https://i.imgur.com/kd2UE5L.png, wybieramy inna aplikacja i nazwę SON: https://i.imgur.com/DSfc4YA.png.
Jeśli nie możesz odnaleźć tej sekcji, kliknij w ten link: https://myaccount.google.com/apppasswords
Bank Pocztowy:
Millenium:
BNP:
Obsługa następuje poprzez usługę Webservices. Nie trzeba zamawiać dodatkowych usług typu ConnectPlus, jednak przy usłudze Webservices trzeba uruchomić dodatkowo usługę Pliki udostępnione. Abyśmy mogli uruchomić usługę, przejdź przez kroki poniżej:
Podpisz u
mowę z bankiem na Webservices i masowe rozpoznawanie wpłat ze strukturą pliku: .PTK i usługą Pliki udostępnione.
Następnie przez przycisk Pomoc w SON prześlij do nas login i hasło do webservices oraz numer klienta, aby móc się zalogować i pobierać pliki. Znajdziesz go tutaj:
W ustawieniach oddziału dodaj fragment numeru konta (12 cyfr = maska składająca się z 8 cyfr + identyfikator MassCollect 4 cyfry), który został umieszczony w umowie z bankiem. Na tej podstawie SON wygeneruje numery kont dla najemców.
Informacje dodatkowe z banku:
Zarówno raport 1727 jak i .PTK nie są to formaty wyciągów bankowych. Są to dzienne raporty wynikowe z usługi MassCollect, tj. prezentują tylko wpłaty na rachunki wirtualne.
Bankowość internetowa daje możliwość zbudowania szablonu wyciągu z rachunku według potrzeb Klienta, ale nie będzie to struktura identyczna jak raport 1727 czy .PTK.
ALIOR:
ING:
- Plik .pem certyfikatu zgodnie z instrukcją: Generowanie certyfikatu
- Hasło do certyfikatu
- PartnerID (typu: CIF:0000000000) → Nazwa firmy, zgodna z nazwą w ING BusinnessOnline (jeżeli użytkownik jest podpięty pod jedną firmę), lub numer CIF w przypadku, gdy użytkownik WS jest podpięty pod więcej niż jedną firmę.
- PassID (typu: 000000) → Nazwa użytkownika WebService, dla którego został wygenerowany certyfikat komunikacyjny.
- Fragment numer konta (wyglądający podobnie jak w pkt 4 poniżej), na podstawie którego zostaną wygenerowane konta masowe
Uruchamiając usługę należy wybrać następujące parametry:
PKO SA
Potrzebne będą dwie usługi: SIMP oraz Webservice (dwie osobne umowy). Format wynikowy pliku, o który zapyta bank, to OWI1.
- Plik .pem certyfikatu zgodnie z instrukcją: Generowanie certyfikatu
- Hasło do certyfikatu
- PartnerID (typu: CIF:0000000000) → Nazwa firmy, zgodna z nazwą w Pekao BusinnessOnline (jeżeli użytkownik jest podpięty pod jedną firmę), lub numer CIF w przypadku, gdy użytkownik WS jest podpięty pod więcej niż jedną firmę.
- PassID (typu: 000000) → Nazwa użytkownika WebService, dla którego został wygenerowany certyfikat komunikacyjny.
- Środek numer konta (wyglądający podobnie jak w pkt 4 poniżej), na podstawie którego zostaną wygenerowane konta masowe.
Dalsze kroki
- W międzyczasie możesz już wpisać do systemu numer konta masowego. Jest to zazwyczaj 12 cyfr, przykład poniżej:
Numer konta masowego wpisujemy w ustawieniach oddziału: - Jeśli został wybrany bank z listy banków już obsługiwanych – wdrożenie powinno zająć nie więcej jak 2-3 dni robocze. W przypadku innego banku – zazwyczaj do 14 dni roboczych, ponieważ będziemy musieli stworzyć możliwość obsługi nowego banku, a niestety każdy bank ma swój własny sposób przesyłania raportów.
Przykładowa oferta banku Santander z kontaktem do kompetentnej osoby
Uwaga
Oferta tylko dla nowych klientów lub klientów 9 oddziału Santander w Krakowie. Jeśli już masz konto w tym banku, musisz negocjować warunki w swoim oddziale. Polityka banku.
Szczegóły przykładowej oferty w przypadku płatności masowych, dla firmy zajmującej się dodatkowo zarządzaniem dla innych właścicieli:
- Konto Firmowe Godne polecenia Premium – koszt 70 zł miesięcznie*
- 50 kont pomocniczych – koszt 0 zł miesięcznie**
- Karta do bankomatu - koszt 7 zł. / min. 400 zł. Płatności elektroniczne koszt 0 zł
- Bankowość internetowa – moja firma plus standardowy koszt 50 zł, możliwość negocjacji
- Przelewy 100 pierwszych szt. Koszt 0 zł. Powyżej 100 szt. po 1 zł
- Kody sms potwierdzające transakcje koszt 0,20 powyżej 5 szt
- Stałe zlecenia koszt 3 zł
- Wpłaty, wypłaty i transakcje w oddziale zgodnie z tabelą opłat i prowizji
- Umowa o płatności masowe wdrożona zostanie po aktywacji konta – wpłata 100 zł
- Jednorazowy koszt uaktywnienia usługi – 150 - możliwość negocjacji
- Każdorazowa wpłata na rachunek płatności masowych 0,40 zł - możliwość negocjacji
- Identyfikator rozszerzony*** i raporty 3 razy dziennie w formacie ID75
- Koszt to około 25 zł
- Nie ma kont pomocniczych
- Nadawany jest standardowy identyfikator, który w zupełności wystarczy.